lördag 31 mars 2012

VIKTVÄKTARNA OCH VIKTKLUBB

I slutet av december löste jag ett tremånaders abonnemang av VIKTVÄKTARNA ONLINE och det skulle förnyas i veckan men då valde jag att inte förnya det. Orsakerna till det är flera. Jag tycker att det är dyrt. Jag tycker att det är svårt att hålla koll på pointsen om jag inte har tillgång till internet och datorn. För tillfället finns bara app till iphone. Viktväktarna hoppas att app till android ska komma under våren. Jag har förstått att jag alltid kommer att behöva hålla koll på vad jag äter, även när jag uppnått målvikt dvs resten av livet. Det innebär att det måste vara enkelt att hålla koll.

Jag valde därför att teckna ett årsabonnemang på VIKTKLUBB.SE principen är ju detsamma som viktväktarna. Man kan äta allt men inte alltid. Men på viktklubb registrerar jag kalorier istället för points. Jag kan också enklare se fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater i det jag äter och då anpassa efter eget behov.Kalorier känns också lite lättare om jag tänker på livslång förändring eftersom jag alltid kan kolla innehållsförteckningen och behöver inte ha tillgång till viktväktarnas pointsberäkning.Den största anledningen till att jag väljer detta nu är att jag kan registrera mitt matintag via mobilen vilket gör det lättillgängligt och jag kan inte skylla på något för att inte hålla koll på mitt intag. Strikt koll ger resultat och jag vill ha resultat. Det är också mycket billigare hos viktklubb om man jämför med viktväktarna. Om viktväktarna får fram en app till android  kanske jag omprövar beslutet.

Viktväktarna ligger trots detta mig varmt om hjärtat eftersom det är med hjälp av dem som jag nådde min målvikt, men då gick jag på möten och använde checklista av papper =) Nu finns inte några möten i närheten av där jag bor.

2 kommentarer:

  1. Förståndigt beslut tycker jag. Det är viktigt att hitta sättet som underlättar, det ska inte vara en kamp hela livet att ha en sund livsstil det ska vara tillgängligt annars tror jag ingen orkar hela livet.

    SvaraRadera
  2. Det blir bra. Alla sätt är bra, bara man känner att man har kontroll. För kontroll måste vi viktkämpar ha på ett eller annat sätt. Visst är det trist att man aldrig kan släppa kontrollen, men samtidigt blir mer och mer sunda vanor en del av vardagen och då går det enklare. Tidigare när jag ställdes inför en kris så tänkte jag automatiskt "jag måste äta något för att orka med detta". Nu tänker jag istället automatiskt "jag måste ut och springa för att orka med detta". Sakta men säkert har mina automatiska tankar förändrats.

    kram, pernilla be

    SvaraRadera