lördag 29 september 2012

Beroende?

Det går inte bra nu. När jag läste Minendies inlägg och kommentarerna hon fått kände jag att jag också måste göra en bekännelse. Om bloggen ska vara till nytta måste jag vara ärlig. I samband med att jag blev förkyld följde jag inte mina vanliga rutiner. Det var väldigt gott med rostade mackor. Jag åt inga mängder men det räckte. När jag vägde mig på måndagen fick jag en chock. Jag hade gått upp MASSOR. Det kändes hopplöst. Jag började tycka synd om mig själv och fick tankar som ska jag aldrig kunna äta normalt?. Nu har det gått en vecka och jag är inte tillbaka. Jag har klarat någon dag hit och dit men igår åkte jag dit igen på smeten när jag bakade. Tänker mer och mer på det här med sockerberoende. Känner igen mig mycket i både beteende och symtom. Jag vill så gärna äta normalt. Alltså alla typer av mat fast i liten mängd utan småätandet. Måltiderna är inte mitt problem utan det är allt det andra. Det som jag inte låtsas om och det som ingen ser. Alkoholisten vill också dricka normalt. Få det att fungera med ett socialt drickande, bara ett glas på lördagen. Det är jobbigt att inse att det inte går. Tänk om jag behöver inse att jag för alltid behöver anpassa min kost för att inte må dåligt. Om jag faktiskt måste inse att sockerberoende finns och att det gäller mig. Hur det än är har jag ägnat en stor del av min tid åt att söka information om sockerberoende IGEN. Jag har också sett att både OA och FAA (självhjälpsgrupper för matberoende) har telefonmöten man kan delta i när det inte finns möten på hemorten.

6 kommentarer:

  1. Hmmm, känner igen en hel del av det du skriver. Frågan är hur mycket vi vill det vi säger att vi vill.
    Jag tror inte att alkoholisten vill dricka normalt, hen vill ha ett rus! Att dricka normalt är, som du skriver. inte tänkbart.
    Kanoners att du har insikt och att du letar information!
    Vad är "normalt"? Att trycka i sig en sockerkaka, chips, läsk för att mysa? Knappast!
    Jag vet inte hur mycket du väger nu och egentligen är det inte så intressant så länge du inte mår bra av din vikt.
    Kan du hitta andra kriterier?
    Jag, t.ex, blev så glad när jag fick på en ring jag inte kunnat ha på "100 år" och då spelar det ingen roll vad vågen visar eller om jag åt "fel" när jag fyllde 60.
    Vissa saker tål man inte, det kan vara socker, alkohol, gluten, nätter, laktos etc men världen går inte under för det. Kom igen nu tjejen, du kan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Gitsan.
      Du kan konsten att få en att tänka en extra gång. Det gillar jag med dig. /Linda

      Radera
  2. Usch, det är inte lätt. Har du läst Sockerbomben? Jag tyckte den var bra, den gav mig många insikter. Imorgon gör jag ett nytt försök att plocka bort godis och snacks.
    Bra att gå igenom kursmaterialet igen, du kanske hittar tillbaka med hjälp av det. Du kan, och kommer klara det här! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har alltid varit nyfiken på kursen du gick i våras. Kandu inte berätta om den igen. Hittar inget inlägg som svarar på mina frågor. Som exempel var jag hittar mer jnfo? :) kram

    SvaraRadera
  4. Jag tycker som du. Det är skit att inte kunna äta allt. Önskar jag hade varit allergisk mot socker och mjöl, då hade det varit lättare att avstå. Men samtidigt så går det att göra undantag. På helgerna äter jag ibland rostat bröd med smör och ost - och som jag njuter. Men resten av veckans dagar äter jag inte bröd. Samma sak med pasta. Enstaka gg äter jag färsk pasta och njuter plenty av det. Jag behöver sen njutningen ibland. Och samtidigt är plusset på vågen inte fett, det är vätska. Varje g kolhydrat binder 4 g vätska, och en del av oss är känsligare än andra.

    Kram, Pernilla be

    SvaraRadera
  5. Såhär ser jag det:
    Du åt ett par rostade mackor.
    Du vägde dig (och hade gått upp) och det fick dig ur balans.
    Du sökte tröst i "dålig" mat.

    Var det de rostade mackorna som fick dig ur balans? Eller var det reaktionen på viktuppgången? Hade du halkat av banan om du inte hade vägt dig?

    Mitt råd är: släpp vågen.
    Ditt mål är att gå ner i vikt, jag vet det. Jag vill också gå ner i vikt och det är så skönt att kunna se sin framgång i minskade hekton. Som Gitsan säger så skulle du kunna mäta din framgång på annat sätt, kanske antal dagar som funkar bra matmässigt?

    När du har gått ner fem kilo kommer du att märka det utan att ha en våg, jag lovar :)

    Jag vill inte låta hård, men jag märker att det är så många som mår dåligt av det ständiga vägandet.

    Nu har jag inte berört dina funderingar om sockerberoende alls. Det är möjligt att du (och även jag!) är det, men jag är inte tillräckligt insatt i det.

    Massa peppkramar!

    SvaraRadera