onsdag 2 januari 2013

2013

Nytt år. I år känns det helt OK. Jag har tidigare blivit lite låg av nyår. Någon form av vemod. I år känns det befriande att slippa nyårslöften och ångest över viktuppgång och dåliga matvanor. Jag är ordentligt stolt över förändringarna jag gjort och att jag klarat hela adventstiden, julhelgen och nyår utan socker, kolhydrater och småätande. Det har inte givit några stora resultat på vågen än men efter år av ständigt jojobantande får jag nog ha tålamod. Jag upplever vinster på andra sätt som tex: jämnare humör, gladare och lugnare sinne, större närvaro. Ett exempel tidigare kunde jag bli arg om jag inte fick äta det jag ställt in mig på eftersom maten var huvudsaken. På nyår hade vi planerat att äta ost (och kex) men det blev inte så eftersom vi var mätta. Tidigare kunde en sådan grej skapa ilska och frustration hos mig som tog sig olika uttryck. Vad då mätt?! Vi har ju bestämt. Men i år berörde det mig inte och förvånande nog kunde jag också känna mättnad och nöjdhet. Idag har jag bestämt mig för att det är dags för att ge mig själv en belöning - jag har bokat tid för synundersökning. Behovet av nya glasögon har jag haft sedan jag fick proppen i ögat och sa då att jag skulle ta det när jag fått jobb men det har fortfarande inte blivit gjort. MEN nu är det dags.

2 kommentarer:

  1. Vad härligt med de vinster din nya kost för med sig.
    Nya glasögon är en bra belöning, med nya glasögon känner man sig lite finare i vardagen. Gott nytt år! Jag hoppas det nya året blir bra.

    SvaraRadera