onsdag 22 juni 2011

Mellanmål

Jag är övertygad igen. Regelbundenhet, planering och mellanmål är grejen. Har kommit in i det igen att lägga ner en banan, macka, ägg eller något annat i väskan när jag ska ut och det är så skönt att inte behöva fundera eller frestas. Men jag får jobba med att inte ta åt mig av kommentarer som " ska du äta nu". För mig som ljugit om min matintag är det svårt att få sådana kommentarer men jag jobbar på det för jag vet att jag äter bra o det är huvudsaken. De som säger kommentarerna har ingen erfarenhet av viktminskning o tänker inte på vad en kopp kaffe med mjölk o fyra sockerbitar innehåller i jämförelse med vad jag äter.

En annan sak jag upptäcker är att mat smakar mycket godare när jag äter medvetet än när jag småäter planlöst. Kanske för att jag är hungrigare. Kanske för att jag slipper den bittra smaken av ångest.

Ett dagens mellanmål var mosad avokado med lite lättkesella, citronsaft, salt o peppar. Riktigt gott o mättande.

Adjöss!!

2 kommentarer:

  1. Klokt sagt! Jag länkar till dig så jag kan följa dig enkelt.

    mvh//pernilla be

    SvaraRadera
  2. Helt rätt! Att strunta i måltider och äta för lite och oregelbundet leder också till ökad vikt. Jobbar just med det själv: att äta regelbundet och ofta under dagen men inte så mkt varje gång.
    Pepp och ha det fint!

    SvaraRadera