torsdag 23 juni 2011

Mental förberedelse inför morgondagen - midsommarafton

Min dag har bestått av förberedelse inför midsommar. Började dagen med handel kl 7.00 på stormarknaden i stan. Ett bestående ärr av min utmattningsdepression är att jag verkligen fasar för handel, något jag kunde njuta av tidigare. Men nu är storhandel en utmaning som oftast innebär mycket folk, mycket ljud och andra intryck och planering, tre svåra faktorer.

Stormarknaden hade haft nattöppet och till min stora glädje var det väldigt lugnt när jag kom kl 7, så handeln gick relativt smärtfritt då jag lugnt kunde följa min inköpslista.

Vi ska ha knytkalas här hemma. På min lott står, jordgubbstårta, ägg , silltårta och västerbottenpaj så det är vad jag sysselsatt mig med idag samt den tråkiga men nödvändiga städningen. Sambon har ägnat sig åt trädgården där jag hoppas att vi kan sitta.

Den viktigaste förberedelse har dock varit mental då jag bestämt mig för hur min matdag ska se ut i morgon.

Jag ska börja med min vanliga frukost. Havregrynsgröt med linfrö o vetegroddar, the med mjölk. Funderade först på att minska frukosten men jag kom fram till att det nog bara skulle göra det svårare för mig att klara resten av dagen. Till mellanmål blir det ett hårdkokt ägg.

Under midsommarlunchen ska jag ta en liten bit av silltårtan med kavring sallad och en bit av västerbottenpajen. Helt enkelt för att jag tycker det är väldigt gott och jag tänker äta av den även fast den är bland det onyttigaste. Jag ska inte ta av potatis, bröd, smör ost, sill, köttbullar. Jag väljer också att avstå från jordgubbstårtan, sparar några färska jordgubbar till mig. Anledningen till det är att tårta inte är tillräckligt gott för priset, snabba kolhydrater som triggar fortsatt sug.

Till kvällen blir det naturell yoghurt med kanel, ett hårdkokt ägg och the.

Känns bra att ha bestämt i förväg vad jag ska äta och att jag gått efter vad jag tycker bäst om i kombination med vad jag mår bäst av.

Till sist vill jag önska er en harmonisk midsommarafton!

2 kommentarer:

  1. Det låter som en bra plan :) Att förbereda sig mentalt är väldigt viktigt, ihop med planering det viktigaste faktiskt.

    Trevlig midsommar!

    mvh//pernilla be

    SvaraRadera
  2. Du har helt klart en bra plan!

    Min är nog inte lika bra alls för jag kommer att äta både sill och potatis, men kanske att jag låter desserten bli bara jordgubbar med grädde istället för jordgubbar med kaka.

    Vi får se senare vad slutresultatet blev.

    SvaraRadera