söndag 9 oktober 2011

Bort med skräpet

Läste just en artikel i tidningen om att rensa i röran. Jag har också läst ett inlägg hos Karin om hetsätning och ett inlägg hos Pernilla om potionsstorlekar. Det har fått mig att dra följande slutsatser om mig själv; om jag skulle få bort skräpet i mitt liv så skulle jag må mycket bättre och vikten skulle inte vara något problem.  Skräp för mig är;
Godis
Socker
Vitt bröd
Dåligt samvete
Allt för höga krav på mig själv
Att ta åt mig av sådant som inte är riktat mot mig.

Vad menar jag med det här. Jo, mat har inte gjort mig överviktig. Jag har inga problem med att äta nyttig mat, små portioner och regelbundet.

Jag har däremot problem med att sluta äta godis, snacka, kex, bröd när jag börjat. När jag äter detta njuter jag inte utan jag äter mycket och snabbt. När jag vet att jag ska få äta godis har jag svårt för att tänka på något annat innan godiset är uppätet.  Jag stressäter,tröstäter och tröttäter. Jag kan mycket om mat och vet egentligen vad min kropp behöver för att må bra.

Jag ska därför tänka på att äta mig mätt på riktig och bra mat 5-6 gånger per dag.

Jag ska lägga mer energi på att avstå ifrån skräpet och hantera känslorna. Ta hand om mig själv istället för att räkna kalorier.

4 kommentarer:

  1. Stressäter, tröstäter, tröttäter.

    Jag skriver under på alla tre.

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig. Rensa på :)

    SvaraRadera
  3. Samma här, det är inte "riktig mat" som har gett mig min övervikt, det är onyttigheter.

    Ta hand om dig och ha inte så höga krav på dig själv!

    SvaraRadera
  4. Så sant! Ha inte skiten hemma! När jag köper godis till barnen köper vi så det räcker fredag-lördag. Blir det tex chips över så slänger jag det. Min kompis är också en godisråtta. Hon kan vräka i sig mängder på nolltid. Jag sa till henne att hon skulle välja ut tio bitar med omsorg, endast köpa dem och inget mer. Och sen njuta av varenda bit. "Så lite kan man inte köpa." Det kan man visst! När de säger "Du får tre för tio" när jag vill köpa en liten chokladbit så svarar jag "Det bryr jag mig inte om".

    Kram, Pernilla be

    SvaraRadera