fredag 19 oktober 2012

HITTA NY TRÖST

Än en gång har det blivit tydligt för mig att sockret är en tröst som jag väldigt gärna vill ta till utan att tänka. I onsdags kväll utsattes vi för ett inbrottsförsök när vi var hemma. Det var otäckt och det jag ville göra vara att sitta med handen i godisskålen. Det ligger så nära och är välkänt och tryggt. 

I mitt fall tror jag mycket handlar om att våga släppa fram mina känslor i stället för att tro att jag är duktig om jag inte visar oro, ilska  sorg etc. Nu behöver jag stå ut med känslorna och hitta mer konstruktiva sätt att hantera, lindra dem.

Jag hamnade aldrig med handen i godisskålen varken under onsdagskvällen/natten eller igår och det är jag stolt över för igår var det verkligen en kamp timma för timma.

4 kommentarer:

  1. Usch vad otäckt! Men samtidigt intressant att du såg kopplingen till oron och godiset. Klart du ska vara stolt över dig själv!

    SvaraRadera
  2. Men gu så fruktansvärt. Verkligen strongt av dig att stå emot!

    SvaraRadera
  3. Fy, så obehagligt! Jag vet precis hur du tänker. När något är svinjobbigt slår reptilhjärnan in. Det som funkat förut (socker) är det man vill ha som lindring. Men det går att "lära om". Jag har lärt mig att löpning är ett effektivt sätt att "fly" från jobbiga känslor. Så när det är händer något jobbigt tänker jag numer direkt " jag måste ut och springa". Och det hjälper lika bra! Och man slipper dåligt samvete och kan känna sig 100 procent nöjd! Och svårigheter känns alltid lättare efter att jag sprungit.

    Kram, Pernilla be

    SvaraRadera
  4. Usch så hemskt!
    Vad duktig du är som inte tar till godiset som tröst. Det är ingen tröst, det är bara en tillfällig känslobedövare.

    SvaraRadera