tisdag 20 december 2011

Skönt att släppa kontrollen

För något år sedan skulle jag aldrig kunna tänka mig att. Jag skulle säga att det är skönt att släppa kontrollen men jag har upptäckt att det faktiskt kan vara riktigt skönt att släppa kontrollen.

Några exempel:

* min sambo har tagit på sig ansvaret för att putsa våra fönster. Han är inte nöjd med mitt sätt att göra det på och putsa fönster är något som jag har svårt att genomföra med försvarbar tids- och energiåtgång. Fönstren har inte blivit putsade, men jag tänker inte tjata. Både han och jag vet vad som ligger på vems ansvar.

* julafton firas här med knytis ihop svärföräldrarna och sambons syskon. Jag gör det jag blivit "tilldelad" och inte massa extra som jag annars gör i liknande situationer.

* både jag och min sambo är inredningsintresserade och bryr oss mycket om hur vi har det hemma. Ibland blir jag lite irriterad över hur mycket han bryr sig för vi har helt olika smak. För honom har julen och traditioner större betydelse än det har för mig. Han vill ha saker framme även om det är fult för att det alltid varit framme eller för att han fått det av en speciell person. I år kände jag att jag inte orkade att strida om tomtarna och granen, eftersom vi har haft så många andra bråk, utan lät honom pynta själv utan minsta inblandning från mig. Det kändes till min förvåning bättre i år att inte vara inblandad. Julen är ändå en sådan kort period och i värsta fall får jag väl åka iväg på tomteavgiftning.

3 kommentarer:

  1. Ibland blir det lättare att bara göra så, släppa på kontrollen och gilla läget. Min man är fantastisk på många vis, men det stökigaste som går i ett par skor (jag vet att "alla" säger det om sina män, men när jag drar mina exempel brukar de tystna och se rätt nöjda ut). Jag har slutat plocka efter honom, inte till 100 % men till stor del och jag mår bättre av att slippa gå omkring och koka av ilska jämt och samt. På något vis får man göra sina val utifrån sig själv och inte vad andra (spontanbesökande bekanta tex) tycker.

    SvaraRadera
  2. Jag har kontrollbehov och det är något jag jobbar med. De gånger jag lyckas är det otroligt skönt att inte stressa upp mig för saker som jag inte behöver stressa upp mig för. Jag har blivit mycket bätter än jag var för ett par år sedan och jag mår mycket bättre nu. Ibland måste man välja vad som är viktigt att lägga energi på.

    SvaraRadera
  3. Bravo! Jag vet hur svårt det är att släppa kontrollen lite ;)
    Nu för tiden lägger jag mig inte i julgransbestyren alls, det överlåter jag till mannen och hemmaboende sonen.
    För min del får det gärna bli så lite julpynt som möjligt och jag njuter på nyårsdagen när vi går mot våren och långt till nästa storhelg, som inte heller är lika värdeladdad.

    SvaraRadera