fredag 10 februari 2012

Hitta bryggor

Fredag förmiddag och jag har kommit fram till min ö. Passande nog tänkte jag idag försöka hitta bryggor. Jag tänker ha en riktig slappardag idag och ägna mig åt min bok. Släpp loss din inre livskonstnär. Jag har läst en del om känslor och energinivåer. Inte så flummigt som det låter utan väldigt tänkvärt. Författaren Carolina Gårdheim menar att känslor har olika energinivå. Hög energinivå har känslor med positiv inverkan och låg energinivå har känslor med negativ inverkan. Känslor med hög energinivå dras till andra känslor med hög energinivå : det är svårt att vara inspirerad och irriterad på samma gång. Men inspirerad och nöjd går bra eller irriterad och bitter. Författaren rekommenderar därför att vid behov kliva ur negativa tillstånd in i positiva med hjälp av en brygga. En brygga är något som man associerar med en positiv känsla. Jag ska därför hitta mina personliga bryggor idag för att bygga upp en bryggbank att plocka fram vid behov. I morgon väntar barndop med smörgåstårtor och marängtårtor. Därutöver tacos på kvällen. Hur ska mina points räcka...

3 kommentarer:

  1. Intressant resonemang. För mig kan musik vara en brygga, eller en plats, ett speciellt tv-program, ett glas vin, en rask promenad. Jag tror att man ska öva på att göra avkopplande saker varenda jä.... dag för att det sedan ska komma till nytta när man väl behöver det. Lyssna på samma klassiska musik sittande i en speciell stol med en filt över sig tex.

    Trevlig helg! kram//pernilla be

    SvaraRadera
  2. Förståndiga tankar, jag har flera tankar och ställen som får mig att le lite extra, kanske det skulle kunna vara som en typ av brygga. Heter boken Släpp loss din inre livskonstnär? Verkar vara något som jag skulle gilla. :)

    SvaraRadera
  3. Spännande tanke...gillar tanken på mentala bryggor! Hm..ska fundera vidare på det ikväll!

    SvaraRadera