onsdag 1 februari 2012

SAMMANFATTNING JANUARI

Januari är över för den här gången. Jag har ju beslutat mig för att ha olika fokusområden/utmaningar för varje månad under 2012 och fokus under januari har varit MAT.

Hur har det då gott? Bra tycker jag. Det jag är mest nöjd med är att mitt sockersug avtagit och att jag återtagit kontrollen över mina mattider. Jag äter 5-6 mål per dag på ungefär samma tider varje dag och det är precis så jag måste ha det för att inte äta fel eller få ont i magen. Jag har också kommit igång med frukt och grönsakerna igen, både som en del i mellanmålen och till maten. Jag har i stort sett lyckats avstå helt från mjukt bröd, vilket jag tror är en viktig framgångsfaktor för mig eftersom det är en stor personlig trigger. Det jag hade kunnat göra bättre var att testa fler nya recept till lunch/middag.

När det gäller motion har jag tagit ett bra steg. Mitt gymkort är avslutat. Det dåliga samvetet minskat. Motionen avdramatiserad. Jag har försökt tänka att lite är bättre än inget. Jag har inte heller strävat efter långa pass utan hellre tänkt att jag inte ska tappa motivationen för rörelse. Jag har försökt variera mellan cykling och styrketräning och trots min skräck för halkan tagit en och annan kort stavpromenad på gården.

Mitt viktmål för 2012 är att gå ner 1 kg per månad. Under rivstarten satte jag upp målet att gå ner 3 kg. Det har jag nu uppnått med min viktminskning på 3,2 kg under januari. Jag fortsätter självklart rivstarta trots att målet är uppnått, jag har ju många fler kilo att gå ner.

Utmaningen för februari ska jag klura på lite till men den presenteras under dagen.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att du har kommit in i vanor som fungerar för dig. Du har ju ett jättebra resultat för januari, både viktmässigt och när det gäller bra vanor.

    SvaraRadera
  2. Du har då varit så duktig hela månaden och det är inte undra på att du fått så bra resultat på vikten. :)

    SvaraRadera
  3. Underbart! Exakt så gör man när man lägger om sin livsstil och utgår från sina egna behov och förutsättningar. Svinbra jobbat!

    Kram, Pernilla be

    SvaraRadera