lördag 23 juni 2012

VÄSTERBOTTENPAJ

Här kommer receptet på den paj, jag gjorde till midsommar och som jag tyckte blev väldigt lyckad.


Pajskal:
1 dl PO-fiber
1 msk Fiberhusk
½ tsk bakpulver
75 g rumsvarmt smör
1 äggula
¾ dl vispgrädde

Blanda de torra ingredienserna och fördela smöret med fingrarna. Arbeta in äggulan med en sked häll sen i grädden. Rör först med skeden och knåda sedan snabbt ihop degen med händerna. Platta ut i en pajform, 25 cm Ø och förgrädda i ca 5 min i 200°.

Fyllning:
3 dl riven Västerbottenost
lite finskuren purjolök (jag tog en liten rödlök istället)
 2 ägg
1½ dl vispgrädde
valfria kryddor.

Fördela osten och purjon över den avsvalnade bottnen. Vispa ihop ägg, grädde och kryddor och häll över osten. Grädda i ca 20 min i 200°. Täck med folie om pajen ser ut att bli för brun. Prova med en sked om äggstanningen är klar, annars grädda en stund till.
Låt stå och stanna en liten stund när den kommit ur ugnen. Jag åt den kall.

receptet tog jag ifrån: Kolhydrater ifokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar