onsdag 1 augusti 2012

Första rundan

Firade semestern med en premiärrunda med bungypumpstavarna. Det gick skapligt. Mitt mål var att inte ramla och det gjorde jag inte men jag kände mig ganska osäker eftersom staven fjädrar ner när jag lägger tryck på den men jag tror att det kommer att fungera bättre när jag gått med dem några gånger, lär känna dem och tex kommer in i att trycka ner staven i bottenläget innan jag behöver stöd för att tex ta mig över ett hinder. Min starka sida trycker lätt ner staven i bottenläget medan jag får jobba koncentrerat för att trycka ner den med svaga sidan. Att armarna får jobba kändes efter promenaden trots att den var kort och långsam. Även hela bålen får jobba mer jämfört med vanlig stavgång eftersom jag måste aktivera / stabilisera bålen för att hålla balansen. Jag tror också att det stämmer att det är skonsammare mot axlarna än vanlig stavgång eftersom det inte alls blir lika stötigt. Det som jag hittills tycker är negativt är att stavarna är grövre, tyngre och inte går att fälla ihop lika mycket som mina andra stavar. Men som jag ser det är detta att rena motionsstavar. Jag skulle inte kunna använda dem som gånghjäpmedel istället för kryckan som jag gör ibland med mina vanliga stavar. Ser fram emot fler stavpromenader med bungpump.

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillade dem. Det tar kanske lite träning innan man är helt säker på dem och hur mycket de fjädrar.

    SvaraRadera
  2. Intressant.

    Var köpte du dem och vad fick du betala? Kommer de i ett utförande eller är det olika motstånd/stuns i "bouncen"?

    SvaraRadera
  3. Det finns olika motstånd att köpa, men de är verkligen inte så lätta att gå med. Som du säger måste man själv stå för stabiliteten och det krävs en hel del övning.

    Kram, Pernilla be

    SvaraRadera
  4. Jag bara älskar min BungyPumps :)

    SvaraRadera