torsdag 30 augusti 2012

Sjukgymnastik

Idag har jag varit hos en ny sjukgymnast. Jag har verkligen träffat många sjukgymnaster i mitt liv och förundras över att de alltid hittar något nytt att fokusera på. Jag har inte varit nöjd med det jag erbjöds via landstingen så nu valde jag att gå till en privat mottagning. Han hade fokus på naturliga rörelser och rörelsemönster och jag fick redan idag vid första besöket flera aha-upplevelser. Han nämnde bl a att jag var rörelseomedveten och att han trodde att att det pga mitt funktionshinder varit så mycket fokus på muskler och muskelspänning att jag glömt bort skelett och leder. Nu har jag fått två övningar som jag ska göra dagligen till återbesöket om tre veckor. En övning för att stärka musklerna vid skulderbladen och övre delen av ryggen. Den andra övningen går ut på att jag ska hitta min naturliga hållning i sittande, upprätt och med lagom svank. Inga övningar jag lär bli svettig av men de kräver mycket koncentration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar