onsdag 10 augusti 2011

OLUST

Idag har varit en sådan där dag där inget känns rätt trots att inget är fel. En dag som så lätt ger en ångestklump i halsen. Den där klumpen har jag tidigare matat med choklad, socker, bröd o fett. Det har hjälpt en liten stund men sedan har det bara givit mer oro både fysiskt o psykiskt. Jag har låtit känslogröten, välkänd men namnlös, fått styra mig och jag har gjort allt för att trycka bort den.

Idag har jag gjort annorlunda. Jag har observerat den, dvs uppmärksammat att idag känns det såhär, försökt att acceptera det, dvs inte försökt trycka bort det. Jag har inte låtit mig styras av känslan genom att flyga runt eller uppfyllas av oro. Jag har istället låtit dagen blivit en dag där jag vilat, läst och gjort mindfulnessövningar. Jag har kunnat sätta namn på känslan och vet varför det känns såhär idag. Den största förändringen är att jag inte behövt mata min ångestklump. Jag har ätit efter klockan för när jag mår såhär kan jag inte än urskilja verklig hunger eftersom jag känner mig illamående o hungrig konstant. Jag har därför satt min mobil på alarm för samtliga måltider och varit stenhård med att inte äta något innan klockan ringt. Det har fungerat bra. Känns så skönt att veta att jag ätit bra mat i rätt mängder.

Min inplanerade promenad har jag dock hoppat över, mina ben är inte ok och jag väljer att lyssna på det. I morgon blir det dock gymmet som planerat även om benen inte är ok, för styrketräningspasset kan jag ju anpassa mer än stavgången.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad du måste känna dig nöjd med dagen! Grattis!

    SvaraRadera
  2. Det låter så otroligt starkt att kunna kontrollera och behärska sig själv en sådan dag. Jag drabbas inte särskilt ofta (mer stress i mitt fall) och dum (?) som jag är ger jag efter för jag tänker att jag klarar av att hantera det hela, att dagen efter inte blir ett problem (vilket det oftast inte blir).

    Jag hoppas du inser din styrka och berömmer dig själv för det du åstadkommer.

    SvaraRadera