lördag 6 augusti 2011

SKÖN LÖRDAG

Jag tog igår kväll beslutet att jag idag skulle försöka att kompensera för min dåliga matdag igår eftersom jag verkligen vill ha ett minus nu på måndag. Jag tycker ändå att jag gör en hel del bra nu även om jag måste sluta med enstaka svackor som förstör hela veckans resultat. Jag sitter just nu och avnjuter min lördagsdrink; bestående av proteinpulver med chokladsmak, vatten, is och kanel, som intas på verandan med sugrör. Faktiskt riktigt gott. Jag kan än en gång konstatera att roliga och energigivande aktiviteter hjälper mig att stå ut med hunger och sug. Idag har jag promenerat utan musik, försökte genomföra en mindfulpromenad, dvs vara närvarande och observera känslor, dofter, ljud, synintryck etc. därför ingen musik eller registrering av sträckan men jag tror att jag gick långsammare än under mina normala powerwalks. Jag har också läst en hel del och fotat samt lagat mat utan stress och press. Tre saker som jag kommit fram till att jag mår bra av. Tänk att man kan må så dåligt så att man helt glömmer bort vad man tycker om att göra, vad man är duktig på och vad man mår bra av. Enda fördelen med det är att jag på vägen tillbaka blivit tvungen att testa nya saker. Saker som jag säkert inte skulle provat om livet bara rullat på.

2 kommentarer:

  1. Nog är det så, vi behöver själva uppleva vad som händer med oss när vi mår dåligt för att, på sikt, lära oss hur vi ska göra för att må bra ;)

    SvaraRadera
  2. "Tänk att man kan må så dåligt så att man helt glömmer bort vad man tycker om att göra, vad man är duktig på och vad man mår bra av"

    Jag har aldrig mått dåligt, aldrig på så vis att det påverkat tillvaron, jobbet, familjen etc. Däremot kan jag konstatera det du skrivit härovan, detta att glömma vad man tycker om, är bra på och mår bra av och i mitt fall är det stressen som påverkar mig. Stresstålig till max är jag, men jag har insett att man går miste om så otroligt mycket om man inte backar, stannar upp och smell the daisies. Därför har jag tänkt schemalägga mitt gymms yogapass (pilates och harmoni) för mig själv när arbetsåret drar igång igen. Även om jag skulle vilja köra konditionspass på kvällarna efter jobb och middag så funkar inte det med sömnen. Och att sömn är A och O har jag kommit att bli så medveten om, sovit gott har jag alltid gjort men inte alltid tillräckligt.

    SvaraRadera