måndag 9 april 2012

Att berömma sig själv



I morgon får vi redan femte uppgiften i kursen "Tänk dig smal". Jag tycker alltid att det är lika spännande att se vad uppgiften handlar om. Hittills har allt känts vettigt och angeläget.

Uppgift 4 handlade om vikten av att ge sig själv beröm längs vägen och att uppmärksamma framstegen som man gör.  Jag vet sedan innan att jag har höga krav på mig själv och att min inre dialog mot mig själv är ganska negativ.

Att hitta en naturlig rutin för att berömma mig själv tycker jag är svårt. Jag tänker prova med att köra en daglig spegelövning där jag ska berömma mig själv för något bra jag gjort varje dag. På morgonen ska jag säga något positivt till mig själv om mig själv när jag ser mig själv i ögonen. Det låter väldigt fånigt men jag ska försöka för jag vill bli bättre på att bekräfta mig själv istället för att söka bekräftelse i andra, mat och ytliga ting. Jag tänker också ge mig själv en stjärna i kalendern när jag klarat att endast äta när jag sitter (inget småätande), registrerat allt jag ätit och klarat kalorigränsen samt motionerat minst 30 min. När jag fått 25 stjärnor ska jag ge mig själv en massagetid i belöning.

På bilden ser ni mina saboterande tankar och bemötande av dessa på fyra antisabotagepeppkort på temat beröm.

Posted via mobilen

3 kommentarer:

  1. Det där låter väldigt vettigt. Man borde verkligen vara snällare mot sig själv.

    SvaraRadera
  2. Låter väldigt klokt :) Jag gör en övning varje morgon när jag står naken framför spegeln och smörjer in min muffinsmage med fet vaniljkräm. Mycket nyttigt för att acceptera sig själv precis som man är.

    kram, pernilla be

    SvaraRadera
  3. Du har väl all anledningen i världen att berömma dig själv, en av de mest karaktärsfasta i bloggosfären skulle jag vilja påstå.

    SvaraRadera