lördag 14 april 2012

Cermoni för att göra upp med det gamla och ta in det nya



Jag har ju läst Carolina Gårdheims bok, Släpp loss din inre livskonstnär den senaste tiden. I boken står det bla om personliga ceremonier som ett hjälpmedel för att lämna sådant som man tex känner agg inför eller som hindrar ett fritt liv. Det är inget hokus pokus utan bara en hjälp för en själv att markera att ett slut och en ny början.

Idag valde jag att arrangera en liten ceremoni för att lämna mitt gamla förhållningssätt till maten. Jag skrev ner alla dåliga erfarenheter jag har kring mat. Rakt ut på pappret utan att tänka eller censurera. Jag knycklade sedan ihop pappret och eldade upp det. Jag satt sedan på en av mina favoritlåtar, satte mig bekvämt och skrev ner hur jag vill ha det med maten nu. Det är positivt skrivet utan ska, måste, borde och inte. Det här brevet sparar jag i min anteckningsbok.

Posted via mobilen

4 kommentarer:

  1. Det låter kanon! Positivt skrivet är extra viktigt tror jag. Vi ska fokusera på det vi kan äta - och det är mycket, och gott :)

    kram, pernilla be

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset det ska jag med göra NU

    SvaraRadera
  3. Vilken bra idé. Jag läser en del böcker om bland annat viktminskning men är så dålig på att göra övningarna som hör till.
    Tack för din fina kommentar!

    SvaraRadera
  4. Häftig idé och ännu häftigare att du faktiskt gjorde det!

    SvaraRadera