söndag 29 april 2012

Jag överlevde

Nu är det gjort. Jag har nu klarat mig utan att äta något, har endast druckit vatten, fram till 12.30 då jag åt en liten lunch bestående av ägg, tonfisk och sallad. Jag åt sakta och kontrollerat och nu känner jag mig nöjd. Var sugen på att äta frukost istället för lunch. Frukost är ju min favorit. Ofarlig mat. Men syftet är ju att få ett sund inställning till mat och det var ju lunch som det var dags för. Det här är självklart inget jag tänker fortsätta med för jag är övertygad om att lite och ofta är det som gäller för mig när det gäller matintag. Däremot är jag glad över att jag gjort uppgiften och det var tydligt att obehaget var större innan jag började än vad det var under förmiddagen. Jag fick vissa stunder då jag kände att jag inte skulle klara det och tankar om att det inte var hälsosamt men känslan klingade av efter några djupa andetag. I början hade jag också mycket rastlöshet i kroppen och det är den känslan jag brukar stoppa med mat. Det blev tydligt för mig att jag är rädd för att bli hungrig och att jag många gånger stoppar något i munnen i förebyggande syfte. Jag har kommit på flera exempel på den rädslan men det får bli ett annat inlägg.

2 kommentarer: