lördag 28 april 2012

Lördagsläsning



Idag har det varit en hemsk dag ur sockersug-synpunkt. Detta trots att jag varit fullt sysselsatt med olika projekt i trädgården och med hästarna. Jag har varit helt galen och letat överallt efter något sött. Hittade som tur var inget. Det var så illa att jag höll på att ta en tesked vaniljsocker. Suget har hållit i sig precis hela dagen och tyvärr blev det en skiva vitt bröd. Inte gott och absolut inte värt det men det kändes som jag var tvungen att äta något. Varför tog jag inte ett ägg som också fanns i kylen? Det jag däremot är stolt över att jag trots felsteget höll mig till planeringen och åt egengjord hamburgare (av nötfärs och ägg) tillsammans med grönsaker och egen majonäs och stod emot både strips och bröd som de andra åt.

Varför blev det då såhär? Ingen aning men funderar på om havregrynsgröten som jag inte ätit på länge kan ha triggat mitt sug? I morse läste jag också nya uppgiften i kursen "tänk dig smal" och kände starkt att jag inte ville göra den. Jag kände både rädsla och ångest. Den handlar om att lära sig att stå ut med hunger och en övning var att hoppa över en måltid och under dagen registrera obehagskänslorna för att upptäcka att det inte är så farligt. En väldigt viktig övning för mig för jag vet med mig att jag har väldigt svårt för att stå ut med hunger men uppgiften skrämmer mig. Varför? Jag vet ju att det inte är farligt.

Ikväll peppar jag mig själv med ny läsning; Sockerbomben i din hjärna av bla Bitten Jonsson som kämpat länge för att synliggöra sockerberoende.

Posted via mobilen

1 kommentar:

  1. Den boken är jättebra, den har hjälpt mig under mina godisfria veckor. Bra gjort att du ändå höll dig till planen. Att den nya övningen väckte såna känslor kanske pekar på att det är viktigt att du gör den?

    SvaraRadera