lördag 2 juli 2011

ATT GÖRA ANNORLUNDA

I mitt jobb säger vi ofta; "GÖR MER AV DET SOM FUNGERAR". Det borde också innebära att man inte ska fortsätta med det som inte fungerar och det är vad jag försöker praktisera. I mitt fall innebär det främst att inte pressa mig till den yttersta gränsen. När det gäller viktminskning är det en svår balansgång eftersom jag verkligen vill gå ner i vikt och av erfarenhet vet att det krävs mycket hårt arbete.

Förra gången jag gick ner i vikt hade jag väldigt stora krav på mig själv, tränade stenhårt och vad noga med kosten bortsett från de tillfällen då stressen/oron/tröttheten eller något annat blev för stor och jag åt upp ett helt packet riskakor, knäckebröd eller annat som jag hade hemma. Jag gick ut i alla väder och alla hälsotillstånd oavsett hur ont jag hade. Jag mådde bra då och var på väg mot en vikt som jag inte trodde var möjlig för mig. Jag hade ju alltid varit tjock, aldrig haft moderna snygga kläder.

Viktminskningen gick bra men med viktstabiliteten gick det mycket sämre. Jag började må dåligt och för varje kilo jag gick upp ju dåligare mådde jag, åt sämre, blev tröttare isolerade mig mer och mer och så var jag inne i en väldigt ond spiral.

Den här gången ska jag göra annorlunda eftersom förra gången inte fungerade för viktminskningen i sig är inte ett mål utan målet för mig är att må bra och trivas med mig själv och livssituationen. Den här gången har jag större kunskap om både mat och mig själv. Jag vet hur olika typer av mat påverkar mig. Jag vet hur olika situationer påverkar mig. Jag följer därför inte någon speciell metod den här gången utan jag förlitar mig på mina egna erfarenheter. Jag arbetar mer mentalt, arbetar med mina tankar och till orsakerna som får mig att äta på ett sätt som gör mig överviktig. Jag försöker redan nu, 17 kg före målvikt förbereda mig för tiden efter. Försöker att inte bli för otålig om det går långsamt eftersom jag förstår att viktminskningsperioden som jag nu är i inte kommer att skilja sig så mycket ifrån tiden efter. Jag kommer alltid att få ett ökat sug av tex godis, läsk och vitt bröd, därför är inte det något som jag ska äta efter jag gått ner mina 17 kilo heller.

En annan ny sak som jag jobbar aktiv med är vila. Hur kan jag vila på bästa sätt? Och vikten av att hålla mig till vila när jag bestämt mig för att vila. Vila är det som gäller för mig i helgen och det är faktiskt en utmaning för jag känner att jag kan och borde gå ut och gå. Jjag har klarat mina tre promenader som som jag satt upp som mål för veckan + ett extra aqua zumba pass så därför tänker jag vila, även om två extra promenader skulle ge bättre resultat på vågen på måndag. Men just nu är det inte det som är det viktigaste utan det är att få ett liv som fungerar i längden, att hushålla och fördela resurserna rätt. Piska mig själv vet jag redan att jag kan och min lilltå mår iaf bra av att få vila då jag fått en ordentlig blåsa efter veckans promenader.

3 kommentarer:

  1. Jag tänkte också på just detta med "livet efter målvikt" igår. På något vis så kommer ju det bli som nu, nu när varje dag är sin egen utmaning och där varje seger är en erövring för sig. Det är väl just det som livsstilsförändring handlar om.

    Och vila. När jag insåg vilan betydelse, då försvann också den höga buken jag dragits med i ett par års tid. Låt vara att jag inte enbart sov bort den, men sömn, vila och avstressning var helt avgörande. Har du testat på någon form av yoga? Jag upplever det som väldigt bra för just vilandet.

    Sv. Jo, zucchinin var överraskande god! Passade perfekt till grillad kyckling. Till och med maken som inte är mycket för "inlagda" grönsaker höll med om att det var gott.

    SvaraRadera
  2. När jag nu har läst din blogg så länns det nästan som att det kunde ha varit jag som skrivit den, det var så många saker som gick rätt in.
    Kämpa på, det är du värd och jag med.
    Jag har precis börjat att träna, jogga och cykla, och ska i morgon göra något åt sockermonstret inom mig.
    Jag har de senaste dagarna letat efter bloggar som ska förhoppningsvis ska kunna ge mig motivation och kraft och styrka att inte ge upp och din blogg kommer jag följa det lovar jag.

    SvaraRadera
  3. Vilket klokt inlägg, snubblade hit via en bal på slottet bloggen :) Är själv 12 kg ifrån min målvikt efter -33 kg hittills och börjar väl bli lite så där, hur ska det gå sen då.. Men det ska ju gå, vilja och motivationen försvinner förhoppningsvis inte för man har rätt siffra på vågen hoppas jag.

    Stor peppkram och lycka till med fortsättningen nu!

    SvaraRadera