söndag 8 januari 2012

Det där med vågen

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska ha för förhållande till vågen. Min grundinställning är nog egentligen att jag vill väga mig en gång i veckan för jag påverkas ganska mycket av vad vågen visar på gott och ont. Jag blir peppad när det går åt rätt håll och nedslagen och besviken när det inte gör det. Detta trots att jag vet att det är mycket som påverkar vikten som vätska i kroppen, menscykel, toabesök etc. Den här veckan har jag vägt mig istort sett varje dag och det har gått nedåt alla dagar utom igår som var min officiella vägningsdag. Jag tyckte att det kändes surt men tänkte att det måste varit något tillfälligt så jag ställde mig på vågen idag igen i tron om att den skulle visa liknande siffror som tidigare i veckan MEN då visade vågen ännu mer. Blir kluven och lite rädd, ser ju ändå vågen som något slags kvitto. Hur gör ni? Vad har ni för förhållande till vågen? Hur ska man veta att man äter rätt? Väger ni all mat? Räknar alla kalorier?

4 kommentarer:

  1. Jag har samma dåliga förhållande till vågen jag också. För första gången på 2 år har jag nu inte vägt mig på en vecka. Imorgon första veckovägning. Livrädd men har samtidigt känt ett otroligt lugn under veckan då jag sluppit alla känslosvängningar av vågen. Så länge det är minus ska jag tvinga mig ifrån vågen veckovis.

    SvaraRadera
  2. Jag försöker hålla mig till en gång i veckan och egentligen är ju det jag ser då, precis som du säger, en siffra som egentligen kan vara väldigt tillfällig beroende på många faktorer. Vägning varje dag påverkar mig alldeles för mycket, en gång i veckan får räcka som kvitto.

    Jag väger inte maten, jag har inte tid med sånt. Jag tror att jag vet med mig att jag egentligen äter litet för stora mängder, men just nu klarar jag av att rejält dra ner på kolhydraterna, jag har inte för avsikt att utesluta dem.

    Det är väl litet personligt hur man vill ha detta med att veta att man är på rätt väg och hur man kontrollerar det man håller på med, men efter många år med övervikt och överätning så har jag hyfsat bra koll på vad som är bra mat och vad som inte är det. Det är ju sällan det är på grund av bristande kunskaper om näring och hälsosamt liv som man är överviktig (även om jag ser att det till min förvåning finns undantag). Kalorier kan man väl också räkna om man vill, men appen som jag laddade ner är alldeles för otymplig så den använder jag ibland innan jag somnar för att kontrollera mig litet grann.

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen svårt att ha ett bra förhållande till vågen. Jag ställer mig på vågen varje dag även fast jag vet att jag inte borde, framför allt inte eftersom jag räknar kalorier och vet att det borde gå åt rätt håll. Lycka till!
    Peppkramar

    SvaraRadera
  4. Jag väger det mesta och mig själv varje dag. Det har jag nog tänkt fortsätta med tills jag ser att jag är på rätt väg. Är med i matdagboken.se så jag ser dessutom vad jag får i mig i form av kalorier, fett, proteiner, kolhydrater samt vitaminer och mineraler.

    SvaraRadera