torsdag 5 januari 2012

Tidning istället för godis

Jag klarade kvällen igår och det verkar som om jag ska klara även denna dag på ett bra sätt.

Idag har jag haft lite skön träningsvärk, sådär så att man känner att man använt kroppen. Förövrigt känner jag att jag idag vunnit över vanan/impulsen flera gånger:

* vaknade till doften av nyrostad bröd. Blev så sugen på att ta det istället för gröten. Tänkte att två mackor spelar ingen större roll... jo två mackor för ofta med sig onyttigt pålägg, sug efter mer och mindre mättnad. GRÖTEN VANN.

* När jag förberett lunchen, gulaschsoppa som behövde koka en stund till tänkte jag att jag hinner med en snabb promenad före lunchen. Frågade sambon om han skulle vara inne i 30 min o kunde passa soppan. Han tyckte inte jag skulle gå ut för det regnade. (Hmm regn jobbigt kanske ska se om det går över gå ut senare) men svarade det var inte det jag frågade, jag frågade bara om du skulle vara inne i 30 min. JAG TOG MIG UT.

* Efter en stund på promenaden överraskades jag av extrem men fläckvis halka något som jag har väldigt svårt för att behärska trots stavar. Blev rädd, ville ringa sambon för att bli hämtad, men såg en skogsväg där jag kunde gå utan samma risk för halka och kunde sedan gå lite stappligt i vägrenen på hemvägen. GENOMFÖRDE 30 MIN PROMENAD.

* Dagens sista moment var handel inför helgen. Vi började att prata om allt möjligt gott för att fira helgen (utöver vanliga maten). Det blev tillslut en landgång och chokladkaka till sambon och en tidning till mig. Såhär i efterhand väldigt bra val eftersom det inte varit något på TV. BÅDA NÖJDA OCH GLADA. JAG HÖLL MIG TILL MATPLANEN OCH HAR HAFT MYSIG SYSSELSÄTTNING UNDER KVÄLLEN.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra dag du har haft! Det är såna segrar som känns så bra.

    SvaraRadera
  2. Hurra för dig! Det är så bra att boosta sin självkänsla genom att påminna sig själv om alla bra val man gör! Då leder det till fler bra val automatiskt.

    Kram, Pernilla be

    SvaraRadera